Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الإسهام النسبي لبعض المتغيرات النفسية في التنبؤ بالأداء الأكاديمي لدى طلاب الجامعة :
المؤلف
محمد، محمود محمد إبراهيم.
هيئة الاعداد
باحث / محمود محمد إبراهيم محمد
مشرف / مختار أحمد الكيال
مشرف / مجدي شعبان أمين
مناقش / محمد حبشي حسين
مناقش / زينب شعبان رزق
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
105ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التربوى
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية التربية - قسم علم النفس التربوي
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 105

from 105

المستخلص

Abstract
The current study aimed to verify the effectiveness of using machine learning algorithms and compare them with traditional statistical methods by predicting the academic performance of a sample of second-level students at the Faculty of Education, Ain-Shams University (n = 472) in the academic year 2022-2023, considering some psychological variables (emotional intelligence, cognitive test anxiety, and general self-efficacy) in addition to previous academic performance and discipline. The following scales were applied: the emotional intelligence scale, the cognitive test anxiety scale, and the general self-efficacy scale. The results indicated that the linear regression model is the least predictive in quality compared to other models (R 2 = 0.135, RMSE = 0.423), and in contrast, the artificial neural network model was the best (R 2 = 0.266, RMSE = 0.390). The relative importance of the predictor variables was calculated according to the artificial neural network model by using the permutation method.