Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج تأهيلي بإستخدام ألعاب الحركة علي الحالة القوامية لدي المصابين ببعض انحرافات العمود الفقري من تلاميذ المرحلة الإبتدائية (الصم) /
المؤلف
الشربيني، بسمة سلام شلبي.
هيئة الاعداد
باحث / بسمة سلام شلبي الشربيني
مشرف / حمـدى محمد جـودة القميـوبى
مشرف / إيمان محمد جادالمولى
مناقش / أحمــد عبــدالســلام عطيتو
مناقش / محمــــــــد محمــــــــود أمين زيادة
الموضوع
الألعاب الرياضية. التربية البدنية. الألعاب الرياضية للمعوقين. الرياضة البدنية للمعوقين. المعوقون - رعاية.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
مصدر الكتروني (206 صفحة) :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علوم الصحة الرياضية
تاريخ الإجازة
01/01/2022
مكان الإجازة
جامعة المنصورة - كلية التربية الرياضية - قسم علوم الصحة الرياضية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 206

from 206

المستخلص

The research aims to design a proposed rehabilitation program by using movement games on the postural status of those with some spinal deviations from primary stage (deaf) students,The researcher conducted a survey of all students aged (12-14) years enrolled in the sixth, seventh and eighth grades in Al-Amal schools for the deaf and hard of hearing in Dakahlia Governorate. The basic sample included (20) students suffering from some deviations of the spine (falling the head forward - increased dorsal curvature - increased lumbar concavity), The most important results were an improvement in the flexibility variable, neck range of motion (forward, backward), muscular strength, degree of skeleton deviation, and angles of spine areas among those with some spinal deviations in a sample under study,The most important recommendations were to take advantage of the rehabilitation program using the proposed movement games in the rehabilitation of people with some deviations of the spine (falling the head forward, increasing dorsal concavity, increasing lumbar concavity), paying attention to raising awareness of the healthy behavior of (deaf) students by maintaining proper positions of the head and shoulders in Correct standing, sitting and walking positions for (deaf) students while they are in school and the need to pay attention to the strength of (deaf) students through various media and physical education teachers in schools.