Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامج مقترح لتمكين القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسى فى مصر /
المؤلف
ابو جمعة، عادل إبراهيم محمد.
هيئة الاعداد
باحث / عـــادل إبــراهيــم محمـد أبـو جمعــة
مشرف / نادية يوسف كمال
مشرف / مني محمد أبو الفتوح
مناقش / سوزان محمد المهدي
تاريخ النشر
2017
عدد الصفحات
323ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
تاريخ الإجازة
1/8/2017
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول تربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 323

from 323

المستخلص

مقــــدمــــة:
إن العالم سريع التغير والبيئة المتصاعدة التنافس تلزم الإداريين بتوظيف استراتيجيات إدارية جديدة ومتنوعة تنسجم وهذا التغير السريع المطرد، استراتيجيات تلغي الافتراضات السائدة في الإدارة من وضع للأهداف وإملائها على العاملين لتنفيذها، ومن وضع القواعد واللوائح لهم لكي يسيروا عليها، ومن تصميم هرمي من أعلى إلى أسفل للسيطرة وضبط معايير رقابية والتفتيش لضمان التنفيذ، ليحل محلها استراتيجيات تتماشى مع تحديات العولمة وتزايد المنافسة، ومنها استراتيجيات التمكين والتفويض والإدارة بالاستثناء، التي تهدف إلى إطلاق الطاقات الكامنة لدى العاملين المؤهلين وتحفيزهم ذاتيًا وإعطائهم مساحة من حرية التصرف في صنع القرار من خلال توفير المعلومات اللازمة لذلك، وجعلهم ذوي قيمة في التنظيم الإداري.
وقد بدأ مفهوم التمكين الانتشار في أواخر الثمانينيات من القرن العشرين ولاقى قبولاً كبيرًا خلال النصف الثاني من عقد التسعينيات، وذلك من الناحية النظرية والتطبيقية، حيث تزايدت الكتابات التي تناولته تزايدًا كبيرًا لدرجة أن الباحثين أطلقوا على فترة التسعينيات من القرن العشرين عصر التمكين،ويعتبر التمكين من الاستراتيجيات التي يلجأ إليها مديرو المدارس لتحديد ما الذي يمكن أن يتم لتحسين جودة أداء العمل المدرسي، فمداخل التحسين التي تفرض من أعلى لأسفل لم تنجح في توفير منتجات تعليمية منشودة، بينما التمكين لمديري المدارس ومن ثم للعاملين يعمل على زيادة التعاون والفهم المتبادل والاتفاق على النظم البحثية والإجراءات التي يمكن اتباعها لتطوير مستوى الجودة في التعليم.
أولاً: مشكلـة الــدراســة وأسئلتهــا:
على الرغم من توجهات الخطاب الرسمي المعلن من وزارة التربية والتعليم نحو التمكين واللامركزية في إدارة التعلم، فالواقع الفعلي يشير إلى:
 ضعف الإدارة الذاتية للمدرسة، وانعدام استقلاليتها.
 قلة الكوادر القيادية القادرة على تفعيل الإدارة الذاتية واللامركزية.
 قلة الوعي لدى بعض المديرين والمعلمين وأولياء الأمور بأهداف التمكين وأهميته.
 ضعف دور مجالس الأمناء والآباء والمعلمين بالمدرسة، وقلة إسهامه في إحداث التواصل بين المدرسة والمجتمع.
 التمويل مركزي من قبل الوزارة ويخصص للدولة نسبة من المشاركات المجتمعة ومصروفات الطلاب، مما ينتج عنه قلة الموارد لدى المدرسة، وتأخر اتخاذه القرارات المناسبة.
 ضعف المحاسبية التعليمية والرقابة على أداء المدارس، ومدى تحقيقها لأهدافها.
 لا تستطيع إدارات المدارس والمعلمين المشاركة في وضع المناهج المدرسية، أو تعديلها وفقا لطبيعة البيئة واحتياجات الطلاب، بل يتم ذلك مركزية.
ومن ثم طرحت الدراسة السؤال الرئيس التالي:
كيف يمكن تمكين القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي؟
1- ما الأسس النظرية لتمكين القيادات الإدارية بالمؤسسات التعليمية؟
2- ما واقع تمكين القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي بمصر؟
3- ما احتياجات القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي في مصر لتمكينهم إداريا؟
4- ما البرنامج المقترح لتمكين القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي على ضوء احتياجاتهم؟
أهـــداف الـــدراســـة:
سعت الدراسة الحالية إلى:
1- تحديد الأسس النظرية لتمكين القيادات الإدارية بالمؤسسات التعليمية.
2- الكشف عن واقع التمكين الإداري بمدارس التعليم الأساسي في مصر.
3- تعرف احتياجات القيادات الإدارية بمدراس التعليم الأساسي لتمكينهم إداريا.
4- بناء برنامج مقترح لتمكين القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي على ضوء احتياجاتهم.
ثالثًا: أهمية الـــدراســـة:
تكمن أهمية الدراسة الحالية في أنها تناقش موضوعا مهما وحيويا وهو التمكين الإداري للقيادات بمدارس التعليم الأساسي، ويمكن إبراز ذلك فيما يلي:
1- قد تفيد القيادات الإدارية بالمدارس في تحسين ممارساتهم القيادية.
2- قد تسهم في نشر ثقافة التمكين بالمؤسسات التعليمية.
رابعًا: حــــدود الدراســــة:
تحددت الدراسة الراهنة بالحدود التالية:
 الحدود الموضوعية: اقتصرت الدراسة على التمكين الإداري والعوامل المؤثرة فيه وعلاقته بالعديد من المتغيرات كالتفويض، والجودة الشاملة وغيرها، ومسئوليات القيادات الإدارية بالمدارس، ودراسة واقع التمكين بمدارس التعليم الأساسي في مصر وإعداد البرنامج المقترح للدراسة.
 الحدود المكانية: تمثلت في عينة من مدارس التعليم الأساسي بمصر، بمحافظات القاهرة والمنوفية والقليوبية، وسوهاج، حيث تعبر عن تنوع جغرافي وثقافي من قلب وعاصمة الجمهورية إلى محافظتي وجه بحري، ومحافظة وجه قبلي لتكون معبرة بصدق عن مدارس التعليم الأساسي في مصر.
خامسًا: منهــــج الدراســــــة:
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي للتعرف على وصف ظاهرة التمكين موضوع الدراسة، وجمع معلومات تتعلق بتلك الظاهرة، مع محاولة تفسير وتحليل ما تم جمعه من معلومات تتعلق بها، وتمثل ذلك في مراجعة الأدبيات والدراسات والبحوث السابقة التي تناولت ظاهرة التمكين، مع وصف البيئة الداخلية والخارجية لمنظومة التعليم الأساسي في مصر، وعرض تأثيرها على ظاهرة التمكين، واستفادت الدراسة من تلك الدراسات في إعداد الإطار النظري، وتحديد احتياجات قيادات مدارس التعليم الأساسي اللازمة لإعداد البرنامج.
سادسًا: مصطلحــــــات الــدراســـــــة :
1- التمكـــين الإداريAdministrative Empowerment:
تعددت الآراء في تعريف التمكين الإداري اصطلاحًا؛ حيث كان من أهم هذه التعريفات:
أن التمكين الإداري هو ”إعطاء القادة والعاملين الحق في ممارسة السلطة الكافية لممارسة السيطرة والاقتدار في اتخاذ القرارات”.
كما أن التمكين هو ”عملية من الوعي، وبناء الإمكانات التي تقود لمشاركة أكبر وقدرة على صنع القرار والفعل التغييري، وهو يتضمن القدرة على التفاوض، والتأثير في طبيعة العلاقات والقرارات التي تصنع ضمن تلك العلاقات”.
والتمكين الإداري هو ”منح الرؤساء المرءوسين القوة التي يحتاجونها في اتخاذ القرارات وتنفيذها”، مع تزويدهم بالمهارات التي تؤهلهم للاستقلالية في اتخاذ القرارات، وكذلك تزويدهم بالسلطة والمسئولية والمحاسبة، والرقابة الذاتية، وتوفير الموارد الكافية والمناخ الملائم، وتأهيل المرءوسين فنيا وسلوكيا، والثقة فيهم.
وتحدد الدراسة مصطلح التمكين إجرائيا بأنه: الإجراء الذي تعطي بمقتضاه القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي المتمثلة في المديرين والوكلاء سلطة ومسئولية تحديد رؤية المدرسة ورسالتها، وأطر عملها وأساليب تحقيق أهدافها، وسلطة اتخاذ القرارات المناسبة، وحل المشكلات اليومية دون الرجوع للسلطات الأعلى بالإدارات والمديريات التعليمية.
2- القيـــــــادات الإداريــــــةAdministrative leadership:
والقيادة على اختلاف أنواعها، هي علاقة بين فرد ومجموعة أفراد محصلتها النهائية ارتضاء الجماعة وقبولها للفرد بأن يكون قائداً يأمر فله حق الطاعة والولاء، فالقائد يستمد سلطته من داخل الجماعة نفسها فهي التي ارتضته لقيادتها وخلعت عليه صفة القائد، بينما المدير يستمد سلطته من خارج الجماعة من لائحة العمل ونظامه، ومن المؤسسة التي أصدرت قرار تعيينه لهذه الوظيفة، ومنحته السلطة للقيام بتلك المسئولية.
والقيادات الإدارية المقصود بها في الدراسة الراهنة؛ مدير المدرسة ووكيلها والوظائف الإشرافية، فمدير المدرسة مسئول عن القيادة التنظيمية والتربوية والمجتمعية لجميع العاملين وأصحاب المصلحة في المدرسة ويشرف على تنفيذ جميع البرامج والأنشطة الصفية واللاصفية، ويقوم بإثرائها وتقويمها طبقاً للسياسات واللوائح التي تضعها الوزارة، ويتحمل المسئولية في المجالات التالية: القيادة والتخطيط، والمنهج والتدريس، وشئون التلاميذ والانضباط المدرسي، وشئون العاملين، والتنمية المهنية والتدريب، والتنظيم والإدارة.
3- التعليم الأساسيBasic Education:
تعليم موحد توفره الدولة لجميع الأطفال ممن هم في سن المدرسة، مدته تسع سنوات، تتضمن المرحلة الابتدائية عدد سنوات الدراسة بها ست سنوات، والمرحلة الإعدادية عدد سنوات الدراسة بها ثلاث سنوات، يقوم على توفير الاحتياجات التعليمية الأساسية من المعلومات والمعارف والمهارات، وتنمية الاتجاهات والقيم التي تمكن المتعلمين من الاستمرار في التعليم والتدريب وفقاً لميولهم واستعدادهم وقدراتهم التي يهدف هذا التعليم إلى تنميتها لمواجهة تحديات وظروف الحاضر وتطلعات المستقبل، في إطار التنمية المجتمعية الشاملة. وتشير المادة 60 من قانون التعليم رقم 139 لسنة 1981 إلى أن التعليم الأساسي يهدف إلى تنمية قدرات واستعدادات التلاميذ، وإشباع ميولهم، وتزويدهم بالقدر الضروري من القيم والسلوكيات، والمعارف والمهارات العلمية والمهنية التي تتفق وظروف بيئاتهم المختلفة، بحيث يمكن لمن يكمل مرحلة التعليم الأساسي أن يواصل تعليمه في مرحلة أعلى.
سابعًا: : خطوات الدراسة:
اتبعت الدراسة الخطوات التالية:
1- تحديد الإطار العام للدراسة، ويشمل علي المقدمة والمشكلة والأهداف، والأهمية، والحدود والمنهج والمصطلحات والدراسات السابقة والخطوات.
2- تعرف الأسس النظرية لتمكين القيادات الإدارية بالمؤسسات التعليمية، من حيث مفهوم التمكين الإداري وأهميته، ، وخصائصه ، وأساليبه، وخطواته.
3- تعرف الأسس النظرية للقيادات الإدارية بالمؤسسات التعليمية، ماهية القيادات الإدارية وأهميتها وخصائصها ، والمهارات والكفايات المنشودة في القيادات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي.
4- الكشف عن واقع التمكين الإداري للقيادات بمدارس التعليم الأساسي بمصر، وتم ذلك نظرياً من خلال الوثائق والقرارات الوزارية وبطاقات الوصف الوظيفي والمهام والمسئوليات الخاصة بقيادات مدارس التعليم الأساسي في مصر.
ثامنًا: نتـــــــــائــــــــج الدراسة:
 قلة مشاركة قيادات المدارس في تحديد وسائل تحقيق رؤية المدرسة ورسالتها.
 عدم تناسب السلطة المخولة للمديرين مع المسئوليات الملقاة على عاتقهم.
 تخوف بعض قادة الإدارة والمديرية التعليمية من تفويض السلطة، لاعتقادهم بأن التفويض يفقدهم المكانة، ويقلل من نفوذهم.
 التفويض– في حال تنفيذه – يسهم في بناء صف ثان في المؤسسات التعليمية، ويساعد في سرعة اتخاذ القرارات.
 اللوائح والقوانين تلزم مديري المدارس بالرجوع إلى القيادات العليا في كثير من القرارات.
 الدورات التدريبية الخاصة بتنمية مهارات القيادة لدى مديري المدارس ووكلائها قليلة.
 بعض الدورات التدريبة تحصيل حاصل وكلام مكرر ومضيعة للوقت.
 الكثير من البرامج التدريبية تتم دون تحديد الاحتياجات التدريبية للمتدرب.
 ضعف المتابعة لأثر التدريب في ميدان المدرسة، من قبل القيادات العليا.
 توجد مركزية وهرمية في الاتصال بين القيادات العليا والقيادات التنفيذية بالمدارس.
 نظم الاتصال الرأسية، والهياكل التنظيمية الهرمية من أعلى إلى أسفل تؤدي إلى تأخر المعلومات مما يسبب بطء اتخاذ القرارات.
 بعض القرارات المهمة تستأثر بها القيادة العليا، ويصعب الحصول عليها؛ لاعتقاد تلك القيادات أن ذلك يمنحها مزيدًا من القوة.
 نظام الترقي المعتمد على الأقدمية أدى لوصول البعض للمناصب القيادية دون وجه حق، مما يجعله غير ملم بنظم الاتصالات الجيدة مع المرءوسين.
 تحتاج بعض القيادات لمزيد من الثقافة التنظيمية لتيسير عملية الاتصال.
 بعض القيادات تدعم العمل الجماعي خاصة عند تقدم المدرسة للجودة والاعتماد.
 العمل في فريق مترابط له نتائج أكثر إيجابية من التنظيم الهرمي.
 العلاقة بين العمل في فريق والانتماء للمؤسسة غير واضحة تمامًا.
 تدفق المعلومات زاد بشدة بين أجزاء المدرسة عند العمل في فرق.
 إعادة النظر في اللوائح والقوانين المنظمة للعملية التعليمية، بحيث تكون أكثر مرونة تتناسب مع تطبيق مدخل التمكين الإداري.
 ترك حرية وضع رؤية المدرسة ورسالتها لإدارة المدرسة والعاملين بها؛ لأنهم أكثر دراية بوضع المدرسة وطرق النهوض بها.
 وضع نظم جديدة للمكافآت والحوافز يعطي فيه لقيادات المدرسة سلطات أوسع، وحرية لتحفيز العاملين.
 التوجه نحو مزيد من اللامركزية، وإعطاء الحرية للقيادات المدرسية لتوفير ما تحتاجه المدرسة من موارد بشرية ومادية.
Introduction:
We live in a rapidly changing world and in a growing competitive environment obliges administrators recruit new and diverse management strategies consistent with this rapidly changing steady, strategies repeal prevailing in management assumptions of setting goals and misspell the workers for their implementation, and the development and statement of rules and regulations in order to walk on them, and hierarchical design of the highest down to control and adjust the regulatory standards and inspection to ensure the implementation, to be replaced by strategies in line with the challenges of globalization and increasing competition, including the empowerment and delegation and management strategies exception, which aims to unleash potential of qualified workers and motivate self and give them an area of discretion in decision-making by providing information to do so, and with them the value of the EDM.
We have increased the pace of administrative work and increased the number of employees in the administrative machine and a variety of specialties even itself become the single departments set above the other and each representing a measure of the authorities proceed under the supervision of management Taloha.ootmr that for the emergence of trends and principles characterize all administrative body which take style Central or trend towards decentralization and delegation of authority as required by Dharorhamlah modern administrative organization of the device.
Many of the literature suggests that the effectiveness of managers in the coming years will be measured by the performance of the fall in the scope of their supervision over their performance as individuals, the work of the leader is to empower others to work the best level of efficiency and effectiveness, and build it emerged the concept of empowerment and delegation of authority for employees who began reverberating in the development of management thought.
When expanding collective scope of work it becomes difficult for an individual or group of individuals to do all the required efforts in concert, as a result of increased complexity in the organization, so it must work to find new positions in the organization, this process requires the delegation of authority to these centers so you can do the duties required of them. The purpose of the delegation of authority. It is to enable the organization to achieve the goals of the adequacy and effectiveness
The entrance to allow workers to a modern administrative entrances in the field of human resources management to exploit the potential energy among workers and self-motivate them, by allowing them to effectively participate in the decisions and the freedom to act and resolve customer problems without reference to the Director-making, which would increase job satisfaction for employees, and achieves rapid response to the needs of the client and increase satisfaction.
The concept of empowerment of workers proliferation in the late eighties began and met with great acceptance during the second half of the nineties, so in theory and practice, where increased writings that I’ve ever had a significant increase to the point that researchers called the period of the nineties of the twentieth century the era of empowerment.
This suggests growing interest in empowering employees the importance of the role played by the success of the organizations under the highly influential environmental variables such as globalization, information technology, trade liberalization and the intensity of competition, and require those changes that organizations be more speed and flexibility in responding to environmental requirements, and more able to exploit resources and achieve profitability by improving the quality of service and achieve customer satisfaction.
¬The problem of the Study and Its Questions:
Suffers institutions in developing countries to enable workers and its impact on the quality of decision-making problems which affects the degree of effectiveness and efficiency of workers, and over satisfaction with their work, and the problem of empowerment of workers in developing countries based highly centralized and concentrated power in the hands of a limited number of presidents which entail a bottlenecks in the labor conditions and the disruption of the beneficiaries of these devices due to delay their business activities, and also affected the morale of subordinates; where studies confirmed the presence of a strong relationship between the empowerment of employees by managers and effectiveness of employee performance and the performance of the institution and the quality of decision-making.
The study determined the problem in the following main question:
 What Othertmacain employees to quality decision-making?
It stems from the following sub-questions:
1- What are the theoretical foundations for empowering administrative Leaders in educational institutions?
2- What is the reality of the empowerment of administrative leaders in the schools of basic education in Egypt?
3- What the needs of the administrative leaders in basic education schools in Egypt to enable them administratively?
4- What the proposed program to enable the administrative leadership basic education schools based on their needs?
Objectives of the study:
The present study sought to:
1- Determining the theoretical foundations for the empowerment of administrative leaders in educational institutions.
2- Reveal the reality of empowering administrative leaders in of basic education in Egypt.
3- Know the needs of the administrative leaders of the schools of basic education to enable them administrativel5.
4- Building a proposed program to enable the administrative leaders in basic education schools in light of their needs..
The importance of studying:
The importance of the present study is that it discusses an important and vital issue, namely, the administrative empowerment of leaders in basic education schools, which can be highlighted as follows:
1- Offers a proposed program to enable administrative leaders in basic education schools.
2- School leadership may benefit from improved leadership practices.
3- May contribute to the dissemination of the culture of empowerment in educational institutions.
Limitations of the study:
1- The current study is defined by the following limitations:
2- Objective: The study was limited to administrative empowerment and the factors affecting it and its relation to many variables such as delegation, total quality and others, and the responsibilities of administrative leaders in schools, and study the reality of empowerment in the schools of basic education in Egypt.
3- Spatial boundaries: represented in a sample of basic education schools in Egypt, in the governorates of Cairo, Menoufia, Qalioubia and Sohag, where they express geographical and cultural diversity from the heart and capital of the Republic to the governorates of Bahr Bahri and the governorate of Qabali.
4- Human Boundaries: A random sample of administrative leaders in basic education schools, which includes school principals and their agents.
Search Terms:
The current research was based on a set of concepts including:
1. Administrative Empowerment:
A process that is by providing staff and administrative leadership schools basic education necessary guidance and skills and give them the strength and freedom and information and act self-censorship with the support of their abilities and skills to provide adequate resources and adequate climate and rehabilitation technically and behaviorally and confidence in them, which increases their awareness of the importance of the work they perform.
2. Program:
Scheme of knowledge and Mufhomat and educational activities and experiences that are placed earlier in the teaching and training, and summarizes the procedures that are followed. It also includes training experiences gained by the trainee. With a view to inadvertent contact with them and interact with them in such a way to teach and modify his behavior and achieve the desired goals comprehensive and integrated manner. It is a program of administrative leaders and workers of basic education schools to develop their knowledge and raise the level of their performance and modify their behavior with respect to the administrative empowerment. This is done through lectures, workshops and field training. It uses a lot of media training.
3-administrative leadership:
Their meaning in this study: the school principal, agents and teachers top and functions of supervisory, School Director responsible for organizational, educational, and community leadership for all employees and stakeholders in school and oversees the implementation of all programs and activities in the classroom and extra-curricular and the Batheraiha and evaluation in accordance with the policies and regulations set by the ministry and take responsibility in the areas of: Leadership planning, curriculum and instruction, and the affairs of the students and the school discipline, and personnel affairs, and professional development and training, and management and administration.
4-Basic Education:
Unified education provided by the State for all children who are at school age, duration of 9 years is based on the provision of information and knowledge, skills and values that enable learners to continue in education and training according to their preferences and their willingness and abilities, which aims this education to develop to meet the challenges of the times and the aspirations of the future, the basic educational needs, Within the framework of the comprehensive community development, and seeks to Acquistion learner self-learning skills under the concept of continuing education, and is characterized by flexibility in directing outputs, where the learner is to continue the education stages Supreme.
Study Methodology and Tools:
The study was based on the descriptive approach and used the following tools:
1- Open interviews: The researcher used open interviews with some school principals in 2016 in their workplaces to complement the questionnaire in collecting information, and to complete the data from decision makers in basic education schools, where officials were given the opportunity to express their views and make suggestions on the subject of empowerment And contributed to identifying and documenting problem indicators
2- The identification of the empowerment needs of the principals in basic education schools: through a questionnaire that included the administrative empowerment needs of the leadership. The questionnaire was submitted to the students and principals of the basic education schools to determine their actual needs for empowerment.
3- Questionnaire: The study was used to gather information from the field to measure the reality of the empowerment process in basic education schools. It was provided to principals and their agents in the governorates of Cairo, Qalioubia, Menoufia and Sohag in 2017 to monitor the empowerment of these school.
Steps of the study:
 The first step: the researcher and display the general framework of the research, which included the introduction, and the problem, objectives, and important, and the border, and the curriculum, and terminology, as well as previous studies, and research steps.
 Step Two: theoretical framework to enable administrative, concept and Arcaiz and requirements and adequate climate H.oeetm through literature and references.
 Step Three: Empowerment relationship with many variables Kalarza job performance and effectiveness of the quality of decision-making. This is done through literature and references.
 Step Four: field study and the questionnaire submitted to Qildat and workers basic education schools in Egypt and the purpose of the study and the reality of empowerment, and empowerment to clarify the requirements.
 Step Five: The proposed program of study: Includes program philosophy, objectives, and the steps (basics, content and application requirements, mechanisms and the problems of stratification and Calendar).
Conclusions and Recommendations:
1- Through what has been presented, the results of the empowerment reality can be summarized as follows:
2- School leaders need more training on administrative matters that contribute to their administrative empowerment.
3- Centralism is the dominant situation in most of our educational departments.
4- Vertical and hierarchical organizational structures, as well as communication between high school leaders and school leaders, impede empowerment and delegation in building a second tier.
5- Some senior leaders fear the mandate because it builds a new leadership generation that may be at the forefront.
6- Some senior leaders hold information because they believe it is a source of strength and lack of transparency.
7- Training programs for school leaders need a new vision, and the training needs of these leaders should be taken into consideration.
8- Failure to follow the training effect makes it a waste of time, money and effort.
9- Potential work teams have an important role to play in the implementation of school administrative empowerment.
10- There is no correlation between the authority and responsibilities of school leaders. The power is few when compared to the many responsibilities organized by ministerial decisions and job descriptions.
11- Administrative empowerment increases job satisfaction, affiliation and loyalty to the institution by all employees of the school.