Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية استراتيجية التعليم المتمايز في الحد من صعوبات تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي /
المؤلف
عبدالدايم،الشيماء محمد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / الشيماء محمد محمدعبدالدايم
مشرف / عادل عبدالله محمد
مشرف / رضا الحسيني علي
مشرف / إبراهيم الشافعي الشافعي
الموضوع
التعليم المتمايز - تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
162ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة (العلوم الاجتماعية)
الناشر
تاريخ الإجازة
1/4/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كلية علوم ذوى الإعاقة والتأهيل - قسم صعوبات التعلم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 199

from 199

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية استراتيجية التعليم المتمايز في الحد من صعوبات تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي من خلال إعداد وتطبيق برنامج للتعليم العلاجي قائم على استراتيجية التعليم المتمايز، واختبار فعالية البرنامج ومدى استمرار أثره خلال فترة المتابعة، واشتملت عينة الدراسة على (14) تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي ذوي صعوبات تعلم العلوم، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية (7) تلاميذ، وضابطة (7) تلاميذ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس ستانفورد بينيه للذكاء (الصورة الخامسة)، واختبارات تحصيلية في مادة العلوم للصف الأول الإعدادي، واختبار الفرز العصبي السريع للتعرف على ذوي صعوبات التعلم، ومقياس تشخيصي لأعراض صعوبات تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وبرنامج تعليم علاجي قائم على استراتيجية التعليم المتمايز، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائيةبين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعديلأعراض صعوبات تعلم العلوم (جميع الأبعاد، والمقياس ككل) لصالح المجموعة التجريبية (في الاتجاه الأفضل)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعديلأعراض صعوبات تعلم العلوم (جميع الأبعاد، والمقياس ككل) لصالح القياس البعدي (فى الاتجاه الأفضل)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعديوالتتبعي (بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج) لأعراض صعوبات تعلم العلوم (جميع الأبعاد، والمقياس ككل)، وانتهت الدراسة إلى أهمية استراتيجية التعليم المتمايز في تعليم التلاميذ ذوي صعوبات تعلم العلوم، والحد من أوجه القصور لديهم.
The problem of learning disabilitiesis a world problem that is not limited to childhood or the school side, but extends to the next life of the individual, Learning disabilitiesare represented in the existence of a discrepancy between the student’s expected performance according to his mental abilities (average intelligence level or more) and his actual performance as expressed in achievement tests in one or more subjects,Science learning disabilitiesare among the academic learning disabilitiesthat have not received sufficient attention compared to other academic disabilitiessuch as reading, writing and mathematics, although many students find it difficult to learn science, and this difficulty increases in the case of students with learning disabilities, we also find that science learning disabilitiesare among academic learning disabilitiesthat impede students’s learning and academic performance, not only in science, but in other subjects,Science is one of the most important subjects for students with learning disabilities; wheremany studies indicated that science helps in integrating these students into the educational process by encouraging them to participate in various educational activities that depend on the use of materials from the environment and appropriate laboratory tools.
Differentiated instruction is one of the educational strategies for remedial instruction that has proven effective in learning students with learning disabilitie,it is a student-centered educational strategy; whereeach student is taught according to his individual needs, abilities, past experiences, interests and learning preferences and this includes take advantage his strengths, which helps to reduce the shortcomings thathe suffer from it,we find that many studies have confirmed the low academic achievement and level of performance of students with learning disabilities in Prep – School compared to their normal peers in the subject of science,suchasthe study of Barabasz (2018), McGrath & Hughes (2018), and Kaldenberg et al (2015), and studies have also indicated the effectiveness of differentiated instruction in learning science curricula to students with learning disabilities in different educational stages, including Prep–School, suchasthe study of Liverman(2014), Simpkin et al (2009), Olsen (2007), so this study sought to study the effectiveness of the differentiated instruction strategy on reducing science learning disabilities in first preparatory stage students.